Visie

Speelplek voor creatieve avonturiers.

Bij kleine freiheit nodig ik kinderen uit om te leren door te ervaren. Uitproberen, knoeien, kliederen, rennen en stoeien. De schooldag verwerken door te bewegen en te spelen in een rijke omgeving of juist op adem komen door je terug te trekken in een stapel kussens.
Kleine freiheit biedt voor iedereen een plek waar je jezelf kunt zijn en jezelf kunt uitdagen om nieuwe dingen te leren. Vrijheid, veiligheid en creativiteit staan daarbij voorop.
Ik vind het belangrijk dat kinderen zelf leren omgaan met risico’s, daarom vind je hier een buitenspeelruimte waar je met vallen en opstaan kunt leren.  Natuurlijk doen we dit wel binnen veilige grenzen voor jezelf en de ander, spelen doe je immers samen. Daarnaast draagt het aanbod aan kunstzinnige workshops bij aan de ontwikkeling van het creatieve denken en het probleemoplossend vermogen van het kind. De kinderen worden dagelijks uitgenodigd om aan deze activiteiten deel te nemen. De ruimte en het aanbod is er, maar verplicht is het zeker niet.

“Ieder kind is een kunstenaar” zei Picasso.
Maar hoe blijven we die kunstenaar als we opgroeien?
Door te werken met je handen en te experimenteren zonder gericht resultaat, behalve het ontdekken van de materie, ontstaat er ruimte voor verwondering. Het nodigt uit en wakkert de intrinsieke motivatie aan om iets verder te willen ontdekken. Door te doen en beleven neem je met al je zintuigen deel en kun je informatie beter integreren. Wat we dan leren, dat wordt pas écht opgeslagen in ons brein.

Vanuit deze visie geef ik procesgerichte workshops op basisscholen en bij kleine freiheit in het atelier. Daarnaast ben ik opgeleid tot ‘ik leer anders’ beelddenkcoach en gaat mijn interesse uit naar het creatieve sensitieve kind dat informatie anders verwerkt dan gemiddeld. Regelmatig volg ik trainingen en cursussen om mij verder te verdiepen in spel en ontwikkeling van kinderen.
Mijn visie op beeldend onderwijs en de waarde hiervan voor een kind vind je terug in de opvang bij kleine freiheit, maar ook in mijn werk in het onderwijs en de beelden die ik maak.